I maj utses vinnaren, som får träffa Marcus Wandt under en egen prisceremoni i Stockholm.
– Det har varit otroligt inspirerande att ta del av bidragen. Fantasin och glädjen i klassrummen är smittsam och visar hur långt lärande kan ta oss när det får kombineras med nyfikenhet, säger Marcus Wandt, astronaut och juryordförande.
Klass 2B på Kärraskolan i Göteborg har tagit temat rymden till en helt ny nivå och kallar sig numera ”Rymdklassen 2B”. Eleverna har engagerat sig djupt genom att skapa en egen faktabok om planeterna, där de integrerat ämnen som bild, teknik och matematik. Projektet har väckt ett stort intresse bland eleverna, som till och med tagit initiativ att läsa om rymden hemma på fritiden. Att få möta astronauten Marcus Wandt vore ett fantastiskt tillfälle för eleverna att få ytterligare inspiration och förstärka sin passion för rymden, teknik och lärande.
– Att Klass 2B kallar sig själva ”Rymdklassen” säger allt – deras engagemang är både imponerande och inspirerande. Att de skapat en egen faktabok och låter rymden genomsyra flera ämnen visar hur långt nyfikenhet och kreativitet kan ta oss. De är mycket värdiga finalister, och jag ser fram emot att följa deras fortsatta resa mot nya upptäckter, säger Marcus Wandt, astronaut och juryordförande för Sikta mot stjärnorna 2025.
Årskurs 2 på Skärstad skola är en liten landsbygdsskola i Jönköping där nyfikenheten på teknik och rymden växt starkt under våren. Trots att skolans geografiska läge och resurser innebär begränsade möjligheter till studiebesök, har klassen på ett kreativt sätt arbetat med temat rymden i klassrummet. Eleverna har bland annat läst och diskuterat boken Sikta mot stjärnorna, byggt modeller av planeter och rymdfarkoster, skrivit egna faktatexter och använt digitala verktyg för att utforska solsystemet. Genom enkla men effektiva metoder har de lyckats skapa en spännande lärmiljö där teknik och vetenskap fått ta plats. Att få möjlighet att resa till Stockholm och träffa astronauten Marcus Wandt vore en fantastisk upplevelse – en chans för eleverna att koppla sitt lärande till verkligheten och få se att deras engagemang faktiskt kan ta dem långt.
– Det är inspirerande att se hur eleverna på Skärstad skola, trots begränsade resurser, visar så starkt engagemang och nyfikenhet för teknik och rymden. Deras vilja att upptäcka och drömma stort visar att intresset för teknik kan växa var som helst – också på en mindre landsbygdsskola. De är självklara finalister, och jag ser fram emot att följa deras resa i tävlingen, säger Marcus Wandt.
Klass 2A på Hagsätraskolan i Stockholm har ett brinnande intresse för rymden och arbetar kreativt och engagerat med planeterna, vårt solsystem och astronautlivet. Klassen har läst om hur Marcus Wandt blev astronaut, och eleverna har fått en större förståelse för vilka egenskaper och yrken som krävs för att åka ut i rymden. Elevernas kreativitet tog form när de skapade en stor astronautmodell som de kunde fotograferas med, och gjorde egna ”rymdmärken” med uppdrag till Mars. Nu är deras nästa utmaning att komma på och förbättra utrustning och teknik som kan behövas för framtida Marsresor. Att få träffa Marcus Wandt skulle vara oerhört inspirerande och stärka deras drömmar om att allt är möjligt!
– Klass 2A på Hagsätraskolan visar verkligen hur teknik och fantasi kan gå hand i hand. Deras arbete med rymden – från att skapa egna uppdrag till Mars till att bygga en astronautmodell – är både kreativt och imponerande. Det är precis den här typen av nyfikenhet och framtidstro som tävlingen vill uppmuntra. De är värdiga finalister, och jag ser fram emot att följa deras fortsatta resa bland stjärnorna, säger Marcus Wandt.
Klass 2C på Bärstadsskolan älskar temat rymden och arbetar med stor kreativitet och nyfikenhet. Eleverna utforskar allt från stjärnor och planeter till rymdresor, bygger rymdskrotsskulpturer, målar stjärnbilder och skriver faktatexter om universum. Att träffa astronauten Marcus Wandt vore en fantastisk chans att ytterligare inspirera eleverna och uppmuntra deras drömmar om framtiden. Kanske är det just i Klass 2C som framtidens astronauter och rymdforskare finns!
– Det är fantastiskt att se hur Klass 2C på Bärstadsskolan kombinerar kreativitet med nyfikenhet och ett vetenskapligt förhållningssätt. Deras arbete med allt ifrån rymdskrot till stjärnbilder visar på en imponerande bredd i hur de närmar sig teknik och rymden. De är verkligen värdiga finalister, och jag hoppas deras upptäckarlust fortsätter att växa – kanske finns framtidens astronauter just här, säger Marcus Wandt.
På Harads skola i Boden, under ledning av läraren Annika Berggren, har rymden blivit ett av årets mest spännande teman. Under höstterminen har klassen utforskat universum, planeterna och de fascinerande fenomen som sker i rymden – men de har också mött en hel del frågor som ingen riktigt kan besvara. Tänk om de kunde få svar direkt från en person som faktiskt varit där? När klassen fick den stora glädjen att ta emot boken Sikta mot stjärnorna, blev den snabbt en viktig del av undervisningen. Den har använts både som enskild läsning och högläsningsbok för de elever som ännu inte kan läsa själva, vilket har skapat en gemensam upplevelse där alla kan vara med och diskutera rymdens mysterier. Och frågorna har bara blivit fler. Hur känns det att se jorden från rymden? Hur påverkar tyngdlösheten kroppen? Hur fungerar rymdfarkoster i praktiken? Men det som engagerar klassen allra mest är norrsken, stjärnor och universums djupa mysterier. Att få träffa Marcus Wandt skulle ge eleverna en unik möjlighet att få höra om hans egna upplevelser i rymden och kanske, bara kanske, få svar på de frågor som de ännu grubblar över.
– Det är inspirerande att se hur eleverna på Harads skola har fördjupat sig i rymden med så stor nyfikenhet. Deras frågor visar att det finns en äkta vilja att förstå både det vetenskapliga och det magiska med universum – från norrsken till tyngdlöshet. Det är just den sortens upptäckarglädje som Sikta mot stjärnorna vill främja. De är verkligen värdiga finalister, säger Marcus Wandt.
På Hällbyskolan i Västerås, under ledning av läraren Isabelle Karlsson, finns en grupp elever med stora drömmar om rymden, teknik och framtiden. Ibland kan dessa drömmar kännas avlägsna, men i klassrummet händer något speciellt. Genom lärarnas engagemang och elevernas entusiasm har rymden blivit en källa till inspiration där allt plötsligt känns möjligt. Att få möta astronauten Marcus Wandt skulle vara en otrolig upplevelse för eleverna – ett möte med någon som förverkligat drömmen om rymden. Det skulle stärka deras tro på att även deras drömmar är värda att sträva efter och att allt faktiskt är möjligt. För eleverna på Hällbyskolan skulle resan till Stockholm och träffen med Marcus Wandt bli en upplevelse som inspirerar, motiverar och ger hopp om att deras drömmar också kan nå stjärnorna.
– På Hällbyskolan visar eleverna att stora drömmar kan växa fram redan i de yngsta klassrummen. Genom sitt engagemang och nyfikenhet för rymden och tekniken påminner de oss om hur viktig skolan är för att väcka framtidstro. De är värdiga finalister, och jag hoppas att deras resa mot stjärnorna fortsätter – oavsett hur långt den tar dem, säger Marcus Wandt.
På Innovitaskolan i Landskrona började äventyret när eleverna i årskurs två hittade ett mystiskt brev med ett rop på hjälp från professor Stjärnlund, kidnappad av utomjordingar. Eleverna lovade att göra allt för att rädda honom, vilket blev starten på ett engagerande arbete kring rymden och Big Bang. Klassen forskade om planeterna, solsystemet och stjärnbilder, sjöng planetsånger och såg på faktafilmer. Deras hårda arbete kulminerade när alla elever klarade sitt allra första NO-prov och lyckades rädda professorn. Som tack fick de boken Sikta mot stjärnorna, som öppnade nya möjligheter att drömma stort och förstå att även de själva kunde bli astronauter. Nu undrar eleverna om Marcus Wandt kanske är den riktiga professor Stjärnlund? Att få träffa honom vore en magisk avslutning på deras rymdäventyr.
– Årskurs 2 på Innovitaskolan visar hur teknik och lärande kan bli ett riktigt äventyr. Deras nyfikenhet, kreativitet och vilja att lösa mysterier är precis den anda vi vill lyfta med Sikta mot stjärnorna. Det är både roligt och rörande att höra att jag kanske är professor Stjärnlund. Årskurs 2 på Innovitaskolan är givna finalister, säger Marcus Wandt.
Klass 2A på Vaksalaskolan har under helavårterminen levt och andats rymden. Med boken Siktamot stjärnorna somröd tråd har klassen varje vecka fördjupat sig i ämnet. Kapitlet "Endag i rymden" har blivit en favorit. Under tolv intensiva veckor har eleverna arbetat med temat ien mängd olika former – allt från läsning och diskussion till att skapa egnauppdrag och rymdmärken ("patches"). Läraren beskriver eleverna som en otroliggrupp och nu längtar de efter att få visa upp sina rymduppdrag och få svar påalla de frågor de burit med sig genom arbetet. Att få träffa astronauten Marcus Wandt vore en dröm – en chans att avsluta ett passionerat lärande med ett oförglömligt möte.
Detär otroligt inspirerande att se hur eleverna på Vaksalaskolan har låtit rymdenbli en självklar del av sitt lärande. Deras nyfikenhet, och kreativitet attskapa egna uppdrag och rymdmärken är precis det vi vill uppmuntra med den härtävlingen. De är välförtjänta finalister, och jag ser verkligen fram emot attfölja deras fortsatta resa bland teknikens möjligheter, säger Marcus Wandt.
I klass 2B på Ekkälleskolan, med bland annat läraren Kristin Putrus, har rymden blivit mer än bara ett skolämne – det har blivit ett fönster till en större värld av upptäckter och möjligheter. Klassen har just nu fullt fokus på rymden och arbetar på olika sätt för att förstå universums mysterier, astronauternas vardag och den teknik som gör rymdfärder möjliga. Genom kreativa och interaktiva uppgifter får eleverna utforska allt från hur en raket lyfter till hur man klarar sig i tyngdlöshet. De har diskuterat Marcus Wandts resa ut i rymden och fascinerats av hans berättelse – och att få träffa honom vore en dröm som blev verklighet. Eleverna i klassen är taggade och motiverade, och de har verkligen kämpat på med sina uppgifter. De har ställt många spännande frågor om rymden, astronautlivet och tekniken som möjliggör rymdforskning – frågor som de nu hoppas få svar på från Marcus själv. Denna klass visar att nyfikenhet och vilja att lära kan ta oss långt – kanske till och med hela vägen ut i rymden.
– Eleverna i årskurs 2 på Ekkälleskolan visar en fantastisk kombination av kreativitet och teknikintresse. Genom sitt arbete med rymden har de inte bara utforskat universums mysterier – de har också börjat tänka som framtidens forskare. De är mycket värdiga finalister, och jag ser fram emot att följa deras resa vidare, säger Marcus Wandt.
På Uppsävjaskolan i Uppsala, under ledning av läraren Åsa Björklin, finns en härlig klass med ett enormt sug efter kunskap – särskilt när det kommer till rymden. Under sitt arbete i årskurs 2 fick eleverna följa Marcus Wandts spännande resa ut i rymden. De diskuterade hans upplevelser, drömde sig bort till stjärnorna och fascinerades över hur det skulle kännas att sväva tyngdlöst genom universum. Marcus blev snabbt en stor förebild, och eleverna följde hans resa med nyfikna ögon och öppna sinnen. Men trots många lektioner och spännande diskussioner finns många frågor om rymden kvar. Hur ser egentligen stjärnorna ut på nära håll? Vad gör en astronaut ombord på rymdstationen varje dag? Hur känns det att titta ner på jorden? Att få träffa Marcus Wandt personligen skulle därför vara en fantastisk upplevelse för hela klassen. Att få svar direkt från en astronaut skulle göra deras rymdäventyr komplett – och skapa ett minne som eleverna skulle bära med sig för livet.
– Klass 3B:s nyfikenhet och engagemang för rymden är precis det som Sikta mot stjärnorna handlar om. Att de följt min resa och format egna frågor om livet i rymden visar på ett fantastiskt lärande. Det är den här sortens upptäckarglädje som väcker framtidens ingenjörer, forskare – och kanske astronauter. De är givna finalister, säger Marcus Wandt.
Klass 2B på Lillåns skola i Örebro brinner för teknik och är mycket nyfikna på rymden. Teknik har blivit ett favoritämne för eleverna, som nu ser teknikens betydelse i allt från vardagens prylar till rymdutforskning. Efter att ha läst boken Sikta mot stjärnorna med Marcus Wandt har deras intresse och nyfikenhet vuxit ännu mer. Eleverna har många frågor: Hur känns det att vara i tyngdlöshet? Hur fungerar vardagen i rymden? Att få träffa Marcus Wandt skulle inte bara ge svar på elevernas frågor utan också bli en fantastisk inspirationskälla. En sådan upplevelse skulle motivera eleverna att drömma stort och kanske till och med bli framtidens ingenjörer, uppfinnare eller astronauter. För klass 2B vore en skolresa till Stockholm och mötet med Marcus Wandt både en efterlängtad paus från vardagen och en oförglömlig, lärorik upplevelse. Det skulle verkligen vara en dröm som blir verklighet!
– Klass 2B på Lillåns skola visar hur teknik kan bli något levande, spännande och fullt av möjligheter. Deras frågor om rymden och nyfikenhet på allt från tyngdlöshet till vardagen på en rymdstation visar att de verkligen tänker som framtidens innovatörer. De är mycket värdiga finalister, och jag hoppas deras drömmar fortsätter att ta dem långt – kanske ända ut i rymden, säger Marcus Wandt.
Sikta mot stjärnorna 2025 är Teknikföretagens tävling för att väcka teknikintresset bland elever i årskurs 1–3. Tävlingen bygger på barnfaktaboken Sikta mot stjärnorna med Marcus Wandt, och uppmuntrar kreativa klassrumsprojekt kopplade till teknik och rymd med syfte att inspirera nästa generation att utforska teknikens möjligheter.